Panikångest – en plötslig attack av rädsla och panik

Panikångest är en plötslig attack av extrem ångest utan någon synlig anledning. Panikångest är inte farligt men kan vara väldigt obehaglig att uppleva. KBT och antidepressiv medicin har visat bra resultat mot panikångest.

Så känns panikångest

Panikångest kommer ofta som en blixt från en klar himmel. Det kan börja med känslan av hjärtklappning, yrsel, darrningar och/eller svårigheter att andas.

Kroppen reagerar på detta med ännu mer ångest vilket tillslut leder till katastroftankar och intensiv rädsla.

Kroppen reagerar som om du är under livshot fastän du egentligen inte är det. Tankar som ”jag kommer att dö”, ”jag har fått en hjärtattack”, ”jag håller på att bli galen” är vanliga.

Vanliga andra symptom är:

Tryck över bröstet, kvävningskänslor, smärtor i bröstet, svettningar, domningar, darrningar, illamående, frossa, värmekänslor och rädsla att tappa kontrollen.

Det är vanligt att man börjar hyperventilera, detta kan leda till att det sticker i kroppen och det kan kännas som om man kommer att svimma.

Orsak – därför kommer panikångesten

Panikångest kommer oftast första gången under en tid av hård belastning. Stress, dödsfall, sjukdom, olycka, skilsmässa eller barnafödsel är några exempel på vad som kan belasta oss. När panikattacken kommer varar den bara i några minuter men kan upplevas väldig intensiv och obehaglig. Men det är alltså inte farligt med panikångest, även fast det känns som att det är farligt.

Vissa personer får bara en panikattack en gång i livet. För andra kan panikattacker vara vanligt och komma flera gånger under en eller flera perioder. Orsakerna kan vara både ärftliga och sociala. Den ärftliga delen innebär att vissa människor har en speciell sårbarhet att reagera med just panikångest.

Behandla panikångest

För att bli fri från panikångest måste du först läsa på mer om vad panikångest innebär och vad som händer i kroppen. Läs mer här om vad ångest egentligen är.

Det är också viktigt att förstå att panikångest inte är farligt även fast det känns som det. Du måste lära dig att uthärda panikångesten, det kommer att gå över av sig själv.

Vet du att du har något som triggar din panikångest, exempelvis öppna torg, så är en del av behandlingen att succesivt utsätta dig för denna ”fara”. Då blir hjärnan omprogrammerad när den börjar inse att det inte är någon fara att vistas på öppna torg.

Terapiformen kognitiv beteendeterapi, KBT, tillsammans med antidepressiva läkemedel har visat bra resultat för att bli fri från panikångest. De antidepressiva läkemedlen som har visat bäst resultat är SSRI-läkemedel som är ett serotoninåterupptagshämmande läkemedel.

Men all behandling kan se olika ut beroende på hur din panikångest ser ut och om du lider av ångest, depression eller annan sjukdom samtidigt.

panikångest

Genom att träna, sova och göra avslappningsövningar regelbundet kan du förebygga panikångestattacker.

Egenvård:

  • Förstå din sjukdom
  • Lär dig uthärda panikångesten
  • Sov regelbundet
  • Minska kaffe- och nikotinkonsumtionen
  • Motionera regelbundet
  • Gör avslappningsövningar
  • Det är viktigt att du inte undviker att göra saker bara för att du är rädd att det ska leda till panikångest. Detta gör det bara värre.